3 vinkkiä nopeampaan saatavien kotiuttamiseen

Yrityksen talous riippuu olennaisesti siitä, miten nopeasti se pystyy kotiuttamaan saatavansa. Jos saatavien kotiuttaminen kestää pitkään, yritys joutuu rahoittamaan toimintaansa muulla tavoin ja tekemään uudelleenjärjestelyjä omassa taloudenhoidossaan. Tästä aiheutuu vaivaa ja lisäkustannuksia, joiden johdosta yritys saattaa joutua itse maksuvaikeuksiin.

Syy saatavien kotiuttamisen hitauteen löytyy yleensä laskutusprosessista. Laskutusprosessissa on tärkeää, että laskut lähtevät asiakkaille mahdollisimman pian ja viimeistään silloin, kun tuote tai palvelu on toimitettu. Yhtä tärkeää on valvoa, että asiakkaat myös maksavat laskun eräpäivään mennessä. Maksuvalvonnan hoitaminen on kuitenkin monissa yrityksessä työvaihe, joka tehdään, kun sille jää aikaa. Tehottoman maksuvalvonnan seurauksena laskujen maksuajat venyvät ja saatavien kotiuttaminen hidastuu.

Kokosimme tähän artikkeliin asiantuntijoidemme 3 vinkkiä, joiden avulla yrityksen laskutusprosessia voidaan parantaa ja saatavien kotiutumista nopeuttaa.

1. Valitse laskun toimitustapa tarkasti

Monissa yrityksissä käytetään vielä perinteisiä laskun toimitustapoja, kuten paperilaskua. On myös yleistä, että asiakkaiden annetaan valita laskutustapa vapaasti eri vaihtoehdoista. Laskun toimitustavalla on kuitenkin suuri vaikutus sen maksutodennäköisyyteen. Siksi yrityksen kannattaa miettiä, voisiko se parantaa laskujensa maksunopeutta tarjoamalla asiakkailleen tehokkaampia laskun toimitustapoja.

Eri laskutustapojen vertailussa on havaittu, että paperi- ja sähköpostilaskut maksetaan herkemmin myöhässä tai jätetään kokonaan maksamatta, kun taas verkko- ja e-laskut maksetaan useammin eräpäivään mennessä.

2. Tehokas maksuvalvonta

Oli laskun toimitustapa mikä tahansa, jää osa laskuista silti maksamatta eräpäivään mennessä ja sen vuoksi tarvitaan maksuvalvontaa. Säännöllisen maksuvalvonnan avulla saadaan tuotua asiakkaiden maksuaikaa lähemmäs laskun eräpäivää eli nopeutettua saatavien kotiutumista.

Maksuvalvonta voi yrityksen muiden kiireiden keskellä tuntua työläältä ja sen toteuttamiseen ei välttämättä löydy riittävästi resursseja. Tässä kohtaa voidaan ottaa apuun laskutuspalvelu, jonka avulla maksuvalvonnasta saadaan järjestelmällistä ja tehokasta. Näin saatavat kotiutuvat nopeammin kassaan ilman, että yrityksen täytyy käyttää maksuvalvontaan aikaa ja resursseja, vaan ne voidaan keskittää ydinliiketoimintaan.

3. Säännöllinen huomautusprosessi

Usein yrityksissä lähetetään maksumuistutukset noin 2 kertaa kuukaudessa, jolloin maksumuistutus voi lähteä vasta pitkänkin ajan jälkeen laskun erääntymisestä. Asiakkaat oppivat yrityksen muistutuskäytännöt ja tietävät, ettei laskua tarvitse maksaa eräpäivänä, kun maksuja ei valvota ja muistutuksia lähetetä ajantasaisesti.

Myös tässä asiassa laskutuspalvelu voi auttaa. Laskutuspalvelun kautta maksumuistutukset lähetetään aina ajallaan ja yhteisesti sovitun muistutusprosessin mukaisesti, jolloin myös asiakas oppii maksamaan laskunsa ajoissa. Lisäksi yrityksen ei tarvitse käyttää muistutusten lähetykseen ja hallintaan aikaa ja resursseja. Toimiva ja suunnitelmallinen laskutusprosessi luo asiakkaalle kuvan järjestelmällisestä ja luotettavasta yrityksestä.

Haluatko lisätietoa?

Lue loput vinkit nopeampaan saatavien kotiuttamiseen maksuttomasta oppaastamme ”Näin laskutuspalvelu nopeuttaa yrityksesi rahankiertoa”. Oppaasta löydät myös esimerkin siitä, miten paljon laskutuspalvelulla pystyttiin nopeuttamaan yrityksen rahankiertoa kolmessa kuukaudessa!

Takaisin

Haluatko oppia lisää perinnästä? Lataa maksuton perintäopas

Perinnän pikaoppaasta saat kokonaiskuvaa perinnästä sekä arvokkaita vinkkejä, joilla voit tehostaa ja kehittää oman yrityksesi toimintaa.

Lataa opas